De tre vigtigste råd, når du starter din virksomhed

Da jeg som 22-årig blev selvstændig for første gang, havde jeg rent ud sagt ingen strategi. Jeg sprang ud i det, og tillod mig at lære af processen. Jeg var kun vant til at have SU som indtægt, og havde derfor ikke behov for at tjene en masse penge. Det tog mig derfor nogle år at få min forretning op at køre, så jeg kunne leve af min indtægt. For cirka 1 år siden, besluttede jeg mig for at starte BirkaBlog. Denne gang var målet at jeg skulle leve af det fra dag ét! Og det kunne jeg!
Jeg vil gerne dele de tre vigtigste ting, der gjorde at jeg kunne få en stabil indtægt helt fra start…

Forberedelse er den halve succes

En af de vigtigste ting jeg har lært ved at være selvstændig, er at forberede mig. Med alle de opgaver, der pludselig skal løses, når man driver sin egen virksomhed, er planlægning virkelig et keyword.
Vi kender alle sammen følelsen af at jonglere med alt for mange bolde på een gang. Man prøver at give sine kunder en god service, holde sig up-to-date med det nyeste indenfor ens branche, opdatere sin Instagram med flotte billeder (som man også lige skal finde tid til at tage), skaffe nye kunder, sørge for at ens revisor ikke ringer og skælder en ud, samtidig med at man gerne vil gøre sin familie glad og holde huset rent derhjemme. Resultatet er at man ender med at gå på kompromis med alle tingene.
Men så kommer spørgsmålet:

Hvor kan man gå på kompromis, når man er selvstændig? Og kan man overhovedet tillade sig at gå på kompromis, eller vil det skade ens forretning på længere sigt?

Svaret er: Forberedelse!
Når du sætter tid af til at planlægge dine opgaver, vil du opleve at du får ro på. Det skaber tid til at lave dét der er vigtigt, og som du er god til.
Der findes redskaber til at planlægge dine opslag på Facebook og Instagram. Det betydere at du kan tage en dag om måneden og forberede alle dine Facebook-opslag og billeder til Instagram. Hvorefter de bliver lagt op automatisk. Så istedet for at gå på kompromis, når du rent faktisk det hele – uden at få stress eller en sur mand.
Jeg bruger programmet Grum til at holde styr på min Instagram. Til Facebook kan du bruge app’en Pages til at lave dine opslag i forvejen, og vælge hvilken dag og tidspunkt de skal vises.

Find ud af hvad du er god til – og ikke er god til

Rigtig mange har hørt at WordPress er et nemt system at lave hjemmesider i. Det er også rigtigt. Det er nemt for en designer at lave elegante hjemmesider. Og derefter er det nemt for de fleste, at ændre i tekst og tilføje en ny side.
Jeg oplever ofte at folk selv vil sætte deres hjemmeside op i WordPress, fordi de tror det er noget de kan lave på en weekend. Det kan man også. Ligesom at man selv kan lave et nyt køkken på en weekend. Men hvordan ser dit køkken ud, hvis du beslutter dig for selv at springe ud i det, uden nogen form for håndværkererfaring? Ikke noget kønt syn, vel? Et nyt, lækkert køkken er en investering i dit hus. Det giver dit hus en højere værdi. Derfor sparer man ikke på ekspertviden, når der skal sættes et køkken op. Det samme gælder din virksomheds hjemmeside. Det er en investering i din forretning, og det skal laves ordentligt. Så spar dig selv frustrationerne, og få det lavet rigtigt fra starten. Min erfaring er simpelthen, at det handler om at gøre dét som man er god til, og lade andre tage sig af resten.

Sæt mål – og få nogen til at holde dig op på dem

En af de ting, der har været aller mest effektivt for min forretning, er målsætninger.
En gang om måneden mødes jeg med to andre iværksættere. Vi drikker et glas rosé, og fortæller hver især hvordan det er gået med vores virksomhed siden sidst. Sammen vender vi de udfordringer som vi hver især står i, og fejrer både små og store succeser. Inden vi går hjem, har vi hver især sat os et nyt mål til næste gang.
Det kan for eksempel være at jeg skal have 100 nye tilmeldinger på mit nyhedsbrev. Eller det kan være at jeg skal prøve at udfordre mig selv, og lave 5 opsøgende telefonopkald. Vi fokuserer specielt på de opgaver, der virker lidt skræmmende. For det er her vi kan udvikle os, og skabe endnu bedre resultater for vores virksomhed. Resultatet er at vi får en ekstrem energi til vores arbejde. I løbet af få måneder, har vi alle tre opbygget forretninger, der har et stærkt fundament. Forretninger, der snildt kan konkurrere med dem, der har været igang i flere år.
Så min bedste anbefaling må være: sæt dig et mål hver måned, fortæl det til nogen, og få dem til at spørge dig, hvordan det er gået!


Dét er de tre ting, der har haft aller størst betydning for min succes som selvstændig. Hop ind på min facebook-side og fortæl, hvad du synes er det sværeste ved at starte din forretning op! Så deler jeg gerne mine erfaringer, omkring netop din udfordring.

Kristine Birka

Jeg lever af at hjælpe forretninger indenfor mode, livsstil og skønhed med branding, markedsføring og grafisk design. Min store passion er æstetisk design der udstråler luksus og selvforkælelse.