Den ultimative guide til at holde udsalg

Med Black Friday lige om hjørnet, og snart det store januar-udsalg, føler jeg at jeg bliver nødt til at dele mine tanker med jer omkring udsalg.

Hvert år er jeg vidne til en masse skønne butikker, der lægger både kræfter og penge i større eller mindre udsalg. Det er ofte en succes, målt på den måde at de får solgt flere varer end til hverdag.
Men hvor meget tjener du rent faktisk på et udsalg, i forhold til udgifterne?
Det koster jo penge at få lavet tilbudsskilte og tid at sætte varerne ned i dit kassesystem. Måske du har købt en annonce i avisen, og bruger nogle penge på at booste et Facebook-opslag? Desuden er avancen på dine varer jo væsentlig lavere, når de er sat ned. Det vil sige at selvom du sælger mere, så tjener du måske i sidste ende slet ikke noget!

At holde udsalg er derfor ikke bare at sætte en masse varer ned, for at få dem ud af butikken. Når du laver et udsalg, bliver du nødt til at have en eller anden form for strategi. Det lyder måske lidt tungt og omstændigt – du har jo gjort det mange gange før. Men det behøver faktisk slet ikke at være så kompliceret.

Jeg har lavet en tjekliste til dig, der skal igang med at lave et udsalg i din butik eller webshop:

✔️ Vær konkret

Sæt kun én varekategori ned.
Hvis du sætter alle bukser ned, så kan du lettere mer-sælge en flot top, eller et par lækre stilletter til samme kunde (til fuld pris).
Eller sæt alle ansigstcremer ned, og spørg kunden om ikke hun skal have en skintonic og en cleanser med (til fuld pris).

✔️ Lav tidsbegrænset tilbud

Jo kortere tid dit tilbud varer, des mere eksklusivt bliver det – Netop derfor er Black Friday så stor en succes.
Har du en webshop er det virkelig godt at lave 24-timers tilbud. Det fedeste er at rabatter kan planlægges på forhånd i dit webshopsystem.
Har du en fysisk butik, så lav time-tilbud. Vælg ét produkt ud, og sæt det latterligt langt ned mellem kl 15-16, et andet produkt fra 16-17, et tredje produkt fra 17-18, osv. Det kan også hjælpe dig med at få flere kunder ind i butikken på de døde tidspunkter.
Derfor – sørg for at dit tilbud er tidsbegrænset!

✔️ Læg et budget for din annoncering

Jeg har netop haft en kunde, der har brugt over 100.000 kroner i annoncering for deres udsalg. Pengene er brugt på det jeg kalder “traditionelle medier” – det vil sige avisannoncer og skilte rundt omkring i København.
Hvor mange varer skal de sælge for at tjene det beløb hjem?
Rigtig, rigtig mange varer!
Specielt når avancen på varerne næsten er halveret i hele tilbudsperioden. Et udsalg skal ikke ende med at være en udgift! Med mindre du har en virkelig god grund!
Lav på forhånd et budget over hvor meget du forventer at sælge, og hvor meget du som minimum skal tjene på dit udsalg. Det beløb, der er “tilbage” kan du investere i nogle smukke Facebook-annoncer, der er målrettet til dine drømmekunder.

✔️ Pas på med at lave udsalg hele tiden

Hvis du har udsalg for ofte, risikerer du at dine kunder venter til du har sat den vare ned, som de vil have. Du kan sagtens have løbende tilbud, men sørg for at det er på forskellige varer, så dine kunder bliver nødt til at kigge forbi for at se hvad det er aktuelt.

✔️ Hvad får jeg ud af det?

Det værste der kan ske, når du laver et udsalg, er at du kun sælger til de kunder, der ville købe dine varer alligevel – selvom de var til fuld pris. Så har du bare foræret din fortjeneste væk. Men hvad er så målet med et udsalg?

Det er selvfølgelig at få solgt mere end du plejer. Men et succesfuldt udsalg er faktisk mere end det. Det handler om at få nye kunder til din forretning. Og endnu vigtigere: at få dem til at komme igen efterfølgende!


Jeg håber at du har fået mod på at starte dit eget udsalg! Ellers så vil jeg meget gerne hjælpe dig, med at lægge en plan for dit udsalg.
Du kan booke 1 times vejledning med mig, ved at sende mig en mail på kristine@birkablog.dk. Så laver vi en strategi sammen, der tager udgangspunkt i din forretning og produkter. Jeg glæder mig til at høre fra dig!
– Kristine Birka ❤️


P.S. Vil du have nogle gode tips til at få dine kunder til at vende tilbage? Så har jeg skrevet et blogindlæg om det lige her:
“Sådan sørger du for at dine kunder kommer igen”

Kristine Birka

Jeg lever af at hjælpe forretninger indenfor mode, livsstil og skønhed med branding, markedsføring og grafisk design. Min store passion er æstetisk design der udstråler luksus og selvforkælelse.